måndag 10 februari 2014

2-års kalas

Har i helgen firat vår 2- åring. Givetvis behöver man ju ha en tårta när det är kalas. Har funderat en tid på vilken sorts tårta jag skulle laga och med vilket motiv det skulle bli. Med hjälp av fröken så kom vi till att Bamse skulle vara ett bra motiv. En stor favorit för tillfället är ju just Bamse.
Enklaste är ju att täcka en tårta med sockermassa/ marsipan, för ett sådant ändamål. Brukar inte höra till den typen av tårta jag gör åt oss själva när vi har något kalas. Men denna gång blev det så i alla fall.
Det blir lätt väldigt sött med sockermassa. För att jämna upp sötman så gjorde jag en syrligare fyllning. Kakan bestod av en ljus botten, jordgubbsfyllning, citronfyllning och täckt med smörkräm sist ett lager med sockermassa som jag lagat själv. Tycker att kvaliteten är så varierande på den köpta, så jag gjorde min egen, eftersom jag behövde ens större mängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar