söndag 13 oktober 2013

Mjuk chokladkaka med dadlar

Hade en påse dadlar liggandes i skåpet och tänkte att jag måste hitta på någonting att göra av dem. Så jag tog mig en titt på nätet och sökte recept, där finns ju en hel massa.
Men eftersom jag gillar choklad så fastnade jag för en chokladkaka med dadlar i. Denna kaka blir ganska kraftig i smaken påminner om en kladdkaka fast den är "torr".
Provar jag laga den på nytt tror jag att jag lämnar den lite kladdig när jag gräddar den. Med en klick grädde eller lite vaniljglass till är det riktigt gott!

Ingredienser:
  • 200 g  dadlar
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk bikarbonat
  • 80 g smör, rumstempererat
  • 150 g florsocker
  • 2 ägg
  • 150 g vetemjöl
  • 2 tsk  bakpulver
  • 35 g kakao
Utförande:
  • Hacka dadlar och sätt i en liten kastrull, täck med vatten. Koka upp, ta av från värme och tillsätt bikarbonat. Låt stå 5 minuter. Jag silade av dalarna och mixade dem med stavmixer lite grann. Man kan nog ta med spadet då blir den ju lite mera fukt i kakan.
  • Blanda mjukt smör med florsocker. Sedan tillsätt ett ägg i taget under vispningen.
  • Sikta mjöl, bakpulver och kakao och rör försiktigt.
  • Slutligen, häll de mosade dadlar, och blanda med kaksmeten.
  • Häll smeten i springform med en diameter på 22 cm,som är också  smord och mjölad
  • Grädda kladdkaka i 175º C i 30-40 minuter man måste kolla med en sticka hur färdig den är. Låt kakan stå i formen 10 minuter innan du tar ut den på kakfat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar