tisdag 6 december 2011

Bakpulver botten

Tänkte göra pizza till mat idag men hade bakat upp all jäst just före så då var det att tänka i andra banor. Men man kan ju göra pizzadeg på bakpulver också. Så jag hitta ett bra recept som jag använde mig av och det blev mycket väl godkänt.
Mitt i allt det jag stod och knådade ihop degen så kom jag att tänka på gamla minnen från tonårstiden.
När det blev en hel del av pizzabakandet genom åren. Blev riktigt nostalgisk.
Man borde nog göra en sådan kväll någon gång!:)

Pizzadeg med bakpulver

5½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk salt
75 g mjukt smör
2 dl mjölk

Blanda de torra ingredienserna och nyp in smöret så det blandas med mjölet.
Tillsätt mjölken och blanda till en jämn deg. Kavla ut på plåt och lägg på valfri fyllning. Grädda i 225 grader ca 20 minuter.




2 kommentarer:

  1. ja tänkt ja sku laga minipizzona ti lördan, faktist. vilket sammanträffand! :D på bakpulverbotten, har aldär na jäst hejm så har aldär vaari ååv ti laga åv he.. //Mongi

    SvaraRadera
  2. Sidu bara. He va bra botten för dagen efter tå ja hadd me pizza ti arbeiti va botten lika mjuk å god ännu!:)

    SvaraRadera