tisdag 14 februari 2017

Nalle puh och Frozen

Tiden springer iväg och det finns så mycket roligt man vill göra. Har bakat en massa varit på kurs och fått ny inspiration men har inte hunnit med något inlägg om allt roligt...
Lite tårtor har jag bakat den senaste tiden mest barnkalas har varit aktuellt nu.

En liten tös som fyllde två år skulle firas och önskemålet var Nalle Puh. Så jag gjorde en liten målning av denna mysiga björn.
Tårtan fylldes med en jordgubbsmousse, som gjorde att jag tänkte på sommaren och jordgubbsglass, när jag smakade på fyllningen. Sen var det också en vaniljfyllning som innehöll en god vaniljkräm och grädde. Täckte tårtan med marsipan.



Nästa kalas var dotterns första barnkalas. Som i många hus med flickor i står ju Frozen högt upp bland favoriterna.Tårtan till kalaset skulle ha detta tema.
Chokladbottnar och hallon moussefyllning var vad hon ville ha. Testade på samma gång att prova på spegelglasyr eller mirror glaze som jag har sett en del av senaste tiden.
Blev inte helt övertygad efter första försöket, glsyren är ganska genomskinlig om man har en ljus färg på den så tårtan under ska ha nästan samma ton för att inte synas genom.
Glasyen är väldigt söt, det är både socker, vitchoklad och kondenserad mjölk i den. Men jag kommer nog att testa den i gen. Den har ett fint lyster och glans.
Nertill fick tårtan en kant med riven choklad och så blommor och snöflingor i sockermassa utöver Elsa bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar