måndag 8 februari 2016

Fastlags wrap

Äntligrn kom jag mig för att göra dessa godsaker. Förra året fundera jag att jag skulle test göra dem men det blev inte av. Så jag tog chanse i år. Det var ingen besvikelse heller. Lite enklare att äta dem än när man har en hög bulle med massa grädde på som man knappt får tagit en tugga av.
Men det gäller att vara noga när man gräddar dem, blir de gräddade bara lite för länge spricker de när man ska vika ihop sin wrap. Jag fick testa på både lagom gräddade och lite för mycket gräddade..
Har du inte ännu bakat dina fastlagsbullar ska ni testa detta. Receptet jag gick efter kommer från Mattias Ljungberg som driver Tössebageriet.

Halverade receptet  när jag gjorde mina. Men man kan ju göra kanelbullar på samma gång om man inte vill göra alla till fastlagsbullar

Fördeg:
400 g vatten
100 g mjölk
60 g jäst
500 g vetemjöl
Vetegdeg fortsättning
250 g vetemjöl
200  g smör
200 g socker
10 g kardemumma
7 g salt
1 ägg


Gör så här:
Fördeg
- Lös jästen i vattnet. Blanda i övriga ingredienser och låt vila i rumstemperatur i 30 minuter.

Vetedeg fortsättning
- Blanda alla ingredienser utom saltet med fördegen. Blanda degen väl i ca 8 minuter i maskin med krok. Tillsätt saltet de sista minuten.
- Låt degen vila ca 10 minuter.
- Dela upp degen i 60-70 g stora bitar.
- Rulla runda bullar och låt bullarna stå o 30 minuter under en duk.
-Kavla ut degen till runda mycket tunna plattor ca 20 cm i diameter. Om det är svårt att få kavla dem tunt kavla i omgångar så degen får vila.
- Baka av på ca 240 grader ( OBS! helt beroende på ugnstyp) i ca 3 minuter. Degen ska kunna vikas utan  att spricka å du får prova dig fram.

När de svalnat är det att fylla med sylt och grädde eller mansdelmassa och grädde. Vik ihop och snurra in i lite smörpapper så de hålls ihop.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar