fredag 16 januari 2015

Frukost frallor med potatismos

Har du överbliven mos eller koka extra potatismos nästa gång. Det här receptet är ett måste, lätt och gott blir dessa frallor.
De var så goda så jag gjorde en trippelsats dagen efter. Som tur var hade jag mycket mos överlopps.
Sa jag redan att de va enkla att knåda ihop..

Detta behövs

3 g jäst ( mindre än en ärta)
350 g vatten
360 g special vetemjöl
90 g rågmjöl
100 g potatismos
1 ½ tsk salt

Blanda ihop alla ingredienserna i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå framme i rumstemperatur över natten.
Det gör ingenting om degen är lite fast, den blir lösare under tiden den jäser.

På Morgonen
Skrapa ut degen på ett ordentligt mjölat bakbord, vik ihop degen som ett paket. Mjöla och låt ligga under bakduk och jäsa i 40 minuter. Degen kanv erka lös men undvik att knåda in en massa nytt mjöl.
Sätt på ugnen på 250 grader
Dela upp degen till frallor, lägg över på en plåt med bakplåtspapper och grädda i  ca 15 minuter.
Degen färdig blandad bara att jäsa

Färdig uppdelade frallor

På plåt klar för ugnen

Färdiga och otroligt goda! 


2 kommentarer:

  1. Sir bra ut! Men va e manitoba cream?

    SvaraRadera
  2. He er en mjölsort som jag köpt i Sverige. Typ special vetemjöl som du kan använd i stället. Manitoban har bättre bakegenskaper , men detta har jag inte sett till i våra Finska matbutikshyllor tyvärr!

    SvaraRadera