söndag 12 juni 2011

Nypottisen

Ja den svenska nypotatisen har ju funnits i affären att köpa någon vecka nu. Har ännu inte träffat på den inhemska som lär skall finnas att få tag på.
Nu när grillsäsongen är igång för fullt vill man ju variera sig med det man äter till. Så det har nu ofta blivit kokta nypotäter, kom mig in på tasteline en recept sida som är värd att surfa runt på man hittar en hel del. Där hitta jag i alla fall senapsrostad potatis. Detta provade jag mig på igår till den grillade gris innerfileén, rekommenderas att göra riktigt god går att äta både varm som kall.

Senapsrostad potatis med kapris
2 kg 
0,5 dl 
4 st 
3 msk 
1 msk 
4 msk 

Tillagning

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Tvätta potatisarna, skär dem som är stora i bitar eller halvor. Lägg potatisen i en bakplåtspappersklädd långpanna.
3. Blanda samman olivolja, vitlök, senap, salt och kapris. Ringla blandningen över potatisen och blanda ordentligt.
4. Rosta mitt i ugnen i cirka 20 minuter.
5. Servera eventuellt med lite persilja.

Ur Fixa festen, recept Liselotte Forslin, foto Ulrika Ekblom

1 kommentar:

  1. Låter riktigt gott. Sen är nypotatisen oxå riktigt god i olika knyten som man kan göra på grillen. :)

    SvaraRadera