tisdag 31 augusti 2010

Höstens skörd!

Hösten har börjat smyga sig på, och jag tycker det alltid är lika mysigt. Mörkret faller till kvällarna. Alla insekter börjar försvinna, förutom älgflugan som just har dykt upp i våra skogar.
Men också skördetiden för massor med bär och grönsaker . Det tycker jag är kul, för man kan göra såååå mycket av allt som man plockar. Sylta och safta, inläggningar och konserveringar ja det är bara så mycket man ork och har lust med.
Jag har börjat med en hel del redan har gjort saltgurkor så vi ska klara oss hela vinter, för det är gott att lägga på en smörgås lika så till maten.
Om man orkar vänt tillräckligt länge får man också salladshuvuden och inte bara enstaka salladsblad.










Borde bege sig till skogs ännu en gång och plocka lite blåbär som man kunde koka saft på. Har inte fått tag på så mycket vinbär i år så det blev sparsamt med saft.
Och snart är lingonen också klara att plockas. Men behöver nog inte så mycket av dom i år. Dom har ingen strykande åtgång. Lite lingonsylt brukar jag göra och vispgröt.
Vispgröt är mums!:)

Hade villaavslutning i hägen och var bortbjudna. Vi hade lett litet knytkals, värdinnorna stod för kräftor, snaps och efterrätt. Själv bidrog vi med en laxmoussetårta som jag gjort.
Det är trevligt me sådana tillställningar man får mycket mat, och nya ider av maten som alla andra gör. Man är alltid så låst på samma sallader och pajer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar