söndag 15 maj 2016

Bröd det är så gott

Ja har ägnat en del tid åt att baka bröd i helgen. Brukar du baka ditt egna bröd?
Ofta när jag bakar tänker jag på den stunden när man ska få skära upp bröden breda ett lager smör och bara njuuta av det ännu lite varma brödet.
Nygräddat i morse 

Det är ju inte alla gånger det går så snabbt, skilt inte när man bakar med surdeg. Det gör jag för det mesta. Men om man använder enbart surdeg till brödbaket och utelämnar jästen så tar jäsningen betydligt längre tid. Som exempel bakade jag ett ljust bröd som skulle jäsa 4-6 timmar efter att degen var färdigknådad. Men av det får man ett bröd med mera smak i gengäld!
Brödet här ovan på bilden jäste jag i kylskåpet över natten och gräddade i morse. Vad är väl trevligare i ett hem än doften av nybakat bröd. Och gott var det också.

Idag lagade jag pitabröd enligt Jan Hedhs recept och det ångrar jag inte en minut. De var så gooda...
Kom att tänka på en sak när jag stod och plockade bort efteråt. Om man skulle ha möjlighet att bara test baka alla recept ur boken Bröd och någon skulle hämta /köpa bort det man bakade vart efter så kanske man kunde få alla recept testade under en vecka ?!
 Varför skulle jag vilja det kanske du undrar, jo för jag bara vill pröva recepten och se om det är så gott som det verkar.
Om ni inte märkt det förut så är det min passion det här med bakning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar