måndag 27 mars 2017

Cake pops

Har hittat någonting nytt som jag inte kommit mig för att pröva förut. Denna gång är det cake pops som jag testade till kalaset vi hade för barnen.
De var makalöst goda tycker jag. Dessa var smaksatta med nutella. Hade lite överbliven choklad kakbotten som jag använde mig av. Receptet jag utgick från fanns det med recept på en botten man kan använda sig av.

50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
1½ dl socker
3 dl mjöl
1.5 tsk bakpulver
3 msk kakao

1½ dl nutella
150 g vaniljfärskost
ca 300 g mörk choklad

Klubbpinnar, grillinnar i trä eller randiga sugrör
Strössel eller sockerpärlor


  1. Lägg på ugnen på 175 C. Smält smör och blanda i mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjölkblandningen.
  2. Blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten. Vänd ner med hjälp av en slickepott. Smörj en form och häll i smeten grädda ca 15-20 minuter. Ta ut kakan ur ugnen och låt svalna.
  3. Kör kakan i matberedare till smulor. Tillsätt nutella och färskost tills det blir en deg. Rulla till bollar, gör inte för stora bollar de ar ganska maffiga. Smält 50 g choklad och gör hål med pinnarna doppa varje pinne i choklad och stick ner i bollarna. Ställ i frysen, t.ex i ett glas eller som jag gjorde på ett fat då är pinnen uppåt och de blir lite platta undertill, 30 minuter.
  4. Smält chokladen , ta fram bollarna och doppa i chokladen så att den täcker hela bollen råt rinna av dekorera med strössel och låt stelna. Ha kallt tills de sakll serveras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar